Teemu Ramstedtin onni onnettomuudessa

Teemu Ramstedt, Vantaa

Eletään vuoden 2015 alkupuolta. Vuonna 1989 Vantaan Tikkurilan ja Hiekkaharjun rajalle valmistunut rivitalo kaipaa pikaista kattoremonttia. Talossa asuu kolme perhettä, jotka ovat miettineet välikaton uusimista jo pitkään. Urakoitsijaakin on etsitty, kehnoin tuloksin. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Petri Sipilä epäilee, että syy urakoitsijoiden mielenkiinnon puutteeseen on työn vaatimaton kokoluokka. Myös kattolevyjä on ehditty vaihtaa jo pari kappaletta, ja levyjen hauras yleiskunto antaa osviittaa, että seuraava korjauskerta odottaa kulman takana.

Lopullinen niitti asukkaille tulee kevättalvisen myrskyn seurauksena, kun Sipilä löytää vettä kotinsa sisärakenteista asti. Vajaa tusina kattopaneeleista on muuttunut kosteudesta mustiksi. Vuodon sijainti ja vahinkojen laajuus ovat toistaiseksi mysteereitä, mikä aiheuttaa ikävää epätietoisuutta. Katon ja välikaton välissä on sisäänmenoluukku, jonne kömpimällä vaurioiden laajuus voitaisiin tarkastaa. Tätä ei kuitenkaan tehdä kahdesta syystä: luukku on hyvin ahdas, varsinkin taskulampun valossa kontattavaksi. Toisekseen, vaikka luukusta mahtuisikin läpi, ei maallikko tietäisi mitä etsiä.

Palveluasenne ratkaisi

Taloyhtiössä päätetään yhteistuumin, että koko katto on uusittava hetimiten. Tarjoukset pyydetään yhteensä kolmelta yritykseltä. Yksi näistä on Vesivek, jota yksi asukkaista on ehdottanut vanhempiensa suosituksen perusteella. Sipilä työskentelee liikkeenjohdon konsulttina, erikoisalanaan laatu ja asiakkuudet. Siispä kun Vesivek saapuu tekemään tarjousta ja mainitsee korkean laadun heti ensikättelyyn, on Sipilä heti esittämässä kysymyksiä – kokeillakseen lupauksen vedenpitävyyttä.

Keskustelun aihe kääntyykin itse tarjouksesta nopeasti suomalaiseen palvelukulttuuriin ja laadun määritelmään. Juttutuokion aikana Sipilä vakuuttuu myyntimiehen asiantuntijuudesta ja – mitä tärkeintä – rehellisyydestä. Ennen kuin tarjouksesta on päästy kunnolla edes aloittamaan, Vesivekin edustaja antaa näytteen yrityksen palvelukulttuurista. Pitkänhuiskea myyntimies ahtautuu sisäänmenoluukuun ja tarkastaa vahingot, jotta asukkaat pääsevät epätietoisuudestaan. Kaikkien huojennukseksi vahingot ovat pelättyä pienemmät.

”Kuin Strömsössä”

Kuten arvata saattaa, Vesivek lopulta valittiin urakan toteuttajaksi. Työt hoituivat ikävillä ilmoilla, tuulisuojien alla, vajaassa viikossa. Asukkaat lähtivät lomailemaan remontin ajaksi, joten itse työprosessin sujumisesta Sipilällä ei ollut kommentoitavaa – muuta kuin se, että jälki oli lomalta palatessa erinomaista. ”Meni kuten Strömsössä, nopsaan ja tyylikkäästi!”, Sipilä toteaa tyytyväisenä.

Joitakin pieniä korjauksia pyydettiin, ja ne kaikki hoidettiin nopeasti ja mukisematta. Tehtiin jopa korjauskierroksen korjauskierros, kun räystäslaudasta löydettiin peukalon kokoinen alue, joka oli jäänyt maalaamatta. Sipilä kertoo, että häntä hieman nolotti reklamoida niin pienestä asiasta. Puhelimessa kuitenkin vakuuteltiin, että syytä moiseen ei ole, vaan nolous on heidän puolellaan – kun luvataan laatua, niin peukalonkin kokoiset alueet merkkaavat! Jo toden totta, lankunpätkä tultiin maalaamaan loppuun hetimiten ja pahoittelujen kera.

Sipilän työuralla kerättyjen kokemusten mukaan rakennusalan palvelukulttuurissa on usein parantamisen varaa. Vesivek esitti hänen mukaansa kuitenkin esimerkin siitä, että myönteisiä poikkeuksia löytyy. ”Ei korulauseita, vaan pidettyjä lupauksia. Kympin remppa”, Sipilä summaa.

Onni onnettomuudessa

Yksi Sipilän naapureista on jääkiekkoilija Teemu Ramstedt. Hänen ulko-ovensa yläpuolella oli pieni katos, joka oli ajan myötä päässyt huonoon kuntoon. Ramstedt oli miettinyt katoksen remontointia jo hetken aikaa, mutta kattoremontin yhteyteen työtä ei kuitenkaan vielä tilattu. Heti remontin ensimmäisinä päivinä Vesivekin pojille sattui vahinko, jonka seurauksena katoksen kattolevy vaurioitui. Vesivek huomasi virheensä ja uusi välittömästi koko katoksen. Työ sisällytettiin kattoremontin hintaan ja näin Ramstedt sai kaipaamansa remontin maksutta.

Ramstedtin mukaan kattoremontti oli ollut agendalla jo hyvän aikaa. ”Niinhän se taitaa näissä asioissa usein mennä, että tarvitaan joku vahinko havahduttamaan siihen, ettei asiaa voi enää lykätä tuonnemmaksi”, Ramstedt kertoo. Tässä tapauksessa kamelin selän katkaisi vesi Sipilän asunnon sisärakenteissa. Kiireinen kiekkoilija ei remontin aikaan ehtinyt paljoa kotona olla, mutta oli tyytyväinen työn jälkeen ja saamaansa palveluun. ”Voin hyvin suositella Vesivekiä. Kotimaista laatua tukee aina mielellään!”, Ramstedt sanoo.