Vesivekin eettinen kotimyynti etenee asiakkaan ehdoilla

Kattoprojektiin ryhtyminen on aina suuri päätös. Katon alla turvassa ovat elämän tärkeimmät asiat, joten alusta asti pääosassa ovat luottamus, avoimuus ja kuunteleminen.

– Kattoasiantuntijan ja asiakkaan kohtaamisessa tärkeintä on aina se, että hetki on asiakkaalle mukava ja mielenkiintoinen, toteaa Vesivekin myyntipäällikkö Juha Leino. Hänen mukaansa asiantuntijan tehtävä on syventää asiakkaan ymmärrystä kattoremontin tarpeesta sekä mahdollisuuksista.

– Tarve joko on olemassa tai ei ole, mutta kattoasiantuntijan tulee nostaa asiakkaan ymmärryksen tasoa ja antaa hänelle välineet päättää itse, tarvitaanko remonttia vai ei, Leino täsmentää.
Vesivekin eettisen myynnin konsepti perustuukin luottamuksen rakentamiseen, ja sen perusolemus varsin yksinkertainen: kysy ja kuuntele.

Rauhaa ja tukea päätöksentekoon

Leinon mukaan palvelun on oltava muutakin kuin sananhelinää.
– Meidän palvelukonseptimme on suora, rehti, avoin ja pyyteetön, Leino summaa. Kohtaamiset tapahtuvat usein ihmisten kodeissa. Asiakkaan kunnioitus ja heidän mielipiteidensä arvostaminen tulevat sen myötä automaattisesti. Tilanteet etenevät aina asiakkaan ehdoilla ja läpinäkyvästi.

Hektisessä ja kiireisessä nykyarjessa kohtaamisetkin ovat usein äärimmilleen tehostettuja.
– On kuluttavaa, kun jatkuvasti täytyy miettiä, mihin on järkevää sijoittaa ja mihin voi luottaa, Leino kertoo. Ihmisten henkinen kapasiteetti on jatkuvasti äärirajoilla, joten riittävän levollinen ja rauhallinen tilanne asioiden käsittelyyn auttaa tärkeiden päätösten teossa. Kattoasiantuntijan tehtävänä onkin esitellä projektin vaiheet tarpeeksi kattavasti, jotta asiakas osaa itse tehdä päätöksen sen suhteen, mitä tehdään.

Kattoprojektiin ryhtyminen on aina suuri päätös. Katon alla turvassa ovat elämän tärkeimmät asiat, joten alusta asti pääosassa ovat luottamus, avoimuus ja kuunteleminen.

– Näkyvin asia on totta kai kattoprofiilin malli ja väri, toteaa Leino. Kattoturvatuotteille on olemassa tiettyjä suosituksia, osalle jopa lakeja. Rännikouruja on eri tasoisia, ja Vesivekillä kaikki tuotteet tulevat omalta tehtaalta. Vaatimattomammatkin ovat hyviä, mutta parhaimmat ovat huippulaatua.
Tuotteissa on laajalti variaatiota ja myös toimitusajat ovat valittavissa, joten asiakas voi todella vaikuttaa lopputulokseen. Siksi päätöksenteon ilmapiirin on oltava turvallinen.
– Katon alla on suojassa koti ja tärkein omaisuus, joten siihen liittyvät päätökset eivät saa olla sellaisia, jotka puristetaan väkisin, Leino kiteyttää.

Ihmisten kohtaaminen on olennainen osa työpäivää

Vesivek on laatusertifioitu yritys, jolla on tietty katon tekemisen malli. Se noudattelee hyviä käytäntöjä, ja Leinon mukaan jo sertifikaatti itsessään on sellainen arvo, johon asiakas voi luottaa.

– Olemme tehneet vuosikausia töitä sertifioidun laatujärjestelmän eteen, joten tunnemme vastuumme sen suhteen, Leino täsmentää. Hänen mukaansa koko kaupanteon perusajatus on muuttunut. – Ennen vanhaan sanottiin, että ennemmin mies maansa myy kuin sanansa syö, mutta tänä päivänä luottamus täytyy rakentaa jokaisessa kohtaamisessa uudelleen. Ja jos se ei rakennu, ollaan vähän huteralla pohjalla. Vesivekillä luottamus koskee koko prosessia. Kun se saavutetaan tarjousta tehtäessä, se kestää viimeisen ruuvin kiinnitykseen saakka. Ja vielä pidemmälle. Luottamus tarkoittaa myös sitä, että mahdolliset virheet korjataan ensi tilassa.

Vesivekillä asiakaskeskeisyys on olennainen osa kaikkea tekemistä. Ensiluokkaisten tuotteiden sekä asiantuntemuksen lisäksi myös palvelualttius on tärkeä elementti, jonka varaan markkinajohtajan osaaminen rakentuu.

– Ihmisten kohtaaminen heidän omilla ehdoillaan on nykyään katoava luonnonvara, Leino toteaa. – Se on kiinteä osa Vesivekin arvoja ja yrityskulttuuria, ja se koskee paitsi asiakkaita, myös työkavereita ja muita yhteistyökumppaneita.

Leinon mukaan palvelun merkitystä korostetaan mainoksissa siellä täällä, mutta toimintakulttuurissa se ei usein realisoidu. Sama pätee yrityksen sisäisiin kohtaamisiin. Henkilöstöä tuodaan usein esiin yrityksen tärkeimpänä voimavarana, mutta vasta viime aikoina on herätty siihen, että se tarvitsee ihan käytännön toimia ja kulttuurin uudistamista, ei vain puheita.
– Inhimilliselle ja aitoon kohtaamiseen perustuvalle palvelulle on aina kysyntää, Leino tiivistää. – Tapahtui kohtaaminen sitten kotiovella, messuilla tai internetissä. Onneksi meillä Vesivekillä inhimillinen asiakkaan kohtaaminen on osa jokaista työpäivää.

Uncategorized